Dzieci wykonały trzy eksperymenty podczas których obserwowały:
1. Czy odczucie poszczególnych smaków (słodkiego, słonego, gorzkiego i kwaśnego) związane jest z obszarem języka?
Dzieci zaprzeczyły teorii propagowanej przez niektórych naukowców, że smak kwaśny najlepiej odczuwają kubki smakowe po bokach języka, gorzki z tyłu, słony na samym czubku a słodki z przodu języka. Podczas naszych badań osoby testujące smaki odczuwały je tak samo na całej powierzchni języka.
2. Czy katar ma wpływ na apetyt?
Tu przedszkolaki potwierdziły teorię, ze źle pracujący zmysł powonienia to gorszy apetyt, bo trudno było mając zatkany nos odgadnąć, co jemy ( podczas eksperymentu zasłonięte były również oczy).
3. Do czego potrzebna jest ślina?
Przedszkolaki stwierdziły, że ślina służy jako rozpuszczalnik i przekaźnik smaków. Gdy na języku osuszonym papierowym ręcznikiem kładziona była próbka pokarmu, dzieci nie były w stanie powiedzieć, z jaką próbką pokarmową maja kontakt. Gdy próbka znalazła się w ustach i język został zwilżony śliną, dzieci bez problemu rozwiązywały zagadkę.
Dziś przeprowadziliśmy poważne badania naukowe, jutro będziemy w pijalni czekolady delektować się po prostu smakami i zapachami.